Papierafval

Afvalbeheer is een onderwerp dat steeds meer aandacht krijgt, ook in het onderwijs. Scholen genereren dagelijks grote hoeveelheden bedrijfsafval, van papier tot voedselresten. Maar welke afvalstromen komen het meest voor in scholen, en hoe kunnen we deze beter beheren? In dit artikel duiken we dieper in de meest voorkomende afvalstromen in het onderwijs en onderzoeken we hoe scholen hun afvalvoetafdruk kunnen verkleinen.

De impact van afval in het onderwijs

Een groot deel van het afval dat scholen produceren, zoals plastic en papier, kan schadelijk zijn voor het milieu als het niet goed wordt beheerd. Papierafval leidt bijvoorbeeld tot ontbossing en plastic kan de oceanen vervuilen.

De meest voorkomende afvalstromen in het onderwijs

Hieronder hebben we de meest voorkomende afvalstromen in het onderwijs op een rij gezet.

1. Papierafval

Papier is veruit het meest voorkomende afval in het onderwijs. Van werkbladen tot posters en boekjes, scholen gebruiken grote hoeveelheden papier.

  • Hoeveel papier wordt er verspild? Scholen kunnen duizenden kilo's papier per jaar weggooien. Veel van dit papier is niet volledig gebruikt of komt uit eenmalige activiteiten zoals toetsen of werkbladen.
  • Manieren om papierverbruik te verminderen. Door digitalisering kunnen scholen het papierverbruik drastisch verminderen. Ook het hergebruiken van papier en dubbelzijdig printen kan helpen.

2. Plastic afval

Plastic is een ander groot probleem in het onderwijs, vooral door de verpakkingen van lunches, flessen en schoolbenodigdheden. Om plastic gescheiden in te zamelen is het van belang om de hoeveelheid in kaart te brengen. Huur vervolgens voldoende afvalcontainers bij Milieu Service Nederland voor het inzamelen van plastic afval.

  • De rol van plastic verpakkingen. Veel voedselverpakkingen in de schoolkantines zijn gemaakt van plastic. Denk bijvoorbeeld aan flesjes, plastic bestek en verpakkingen van snacks.
  • Effecten van plastic vervuiling op het milieu. Plastic vervuiling is een van de grootste milieuproblemen van deze tijd. Het afbreken van plastic kan honderden jaren duren, en veel plastic belandt in onze oceanen, waar het schadelijk is voor het zeeleven.

3. Voedselresten en organisch afval

Voedselverspilling komt ook vaak voor in scholen, vooral in kantines waar dagelijks honderden maaltijden worden geserveerd.

  • Wat gebeurt er met kantineresten? Veel van het voedsel dat in schoolkantines wordt geserveerd, wordt niet opgegeten en belandt in de prullenbak. Dit draagt bij aan de groeiende hoeveelheid organisch afval.
  • Composteren als oplossing. Composteren kan een goede manier zijn om voedselresten op een duurzame manier te verwerken. Scholen kunnen composteerprogramma's opzetten om dit afval om te zetten in vruchtbare grond.

4. Elektronisch afval (e-waste)

Met de groeiende digitalisering in het onderwijs ontstaat er steeds meer elektronisch afval, zoals oude computers, tablets en printers.

  • Oude apparaten en hun gevolgen. Wanneer elektronische apparaten kapotgaan of verouderd zijn, worden ze vaak weggegooid. Dit e-waste bevat schadelijke chemicaliën die slecht zijn voor het milieu.
  • Duurzame oplossingen voor e-waste. Recycling en het doneren van oude apparaten kunnen helpen om de hoeveelheid e-waste te verminderen. Scholen kunnen samenwerken met bedrijven die gespecialiseerd zijn in het veilig verwerken van elektronisch afval.